foto's draaien

Vragen over de nieuwe foto albums (foto's rubriek).
Plaats reactie
moniqueL
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 sep 2019, 17:54
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

foto's draaien

Bericht door moniqueL »

Hallo, net een fotoalbum gemaakt maar nu staan er meerdere foto's gedraaid. Zeg maar gekanteld.
in de map afbeeldingen op de laptop staan ze wel goed.
hoe kan ik dit voor komen? en nog belangrijker nu, hoe wijzig ik dit in typo3?
gr
Monique
Gebruikersavatar
Ton K
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2019, 16:38
Contacteer:

Re: foto's draaien

Bericht door Ton K »

Wijzigen kun je dat niet. Voorkomen wel.
Wat er gebeurt is het volgende: Bij afbeeldingen wordt zogenaamde EXIF data opgeslagen. Daarin staan heel veel gegevens zoals welk merk en type camera (of telefoon) de foto's mee gemaakt zijn, maar ook hoe je het toestel in je hand gehouden hebt. Dus of je de foto liggend of staand hebt gemaakt. Je computer leest dat uit die EXIF data en draait dan automatisch de foto voor je, zodat je geen kramp in je nek krijgt als je afwisselend staande en liggende foto's gemaakt hebt.
Helaas kan deze versie van TYPO3 niet met deze EXIF data overweg en worden alle afbeeldingen getoond zoals ze gemaakt zijn. Dus als je voor een staande opname je camera gedraaid hebt, dan weet TYPO3 dat niet en laat ie 'm gewoon liggend zien.

Waarschijnlijk heb je de originele en dus onbewerkte afbeeldingen in het album geplaatst. Wat je het makkelijkst kunt doen is de 'verkeerde' foto's openen in Microsoft Paint (of Irfanview) en meteen weer opslaan onder een andere naam. Die nieuwe bestanden zet je dan in je album op de site.

Overigens is het altijd beter om je originele afbeeldingen eerst even door Irfanview heen te trekken, zodat je niet altijd van die enorme lellen van bestanden hoeft te uploaden. Dat scheelt Groei & Bloei ook weer opslagcapaciteit. De Irfanview handleiding vind je op intranet: https://intranet.groei.nl/afdelingsinfo ... ing-typo3/
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: foto's draaien

Bericht door Klaas Wilms »

Ik doe het altijd anders. Zie onder.
Toch geprobeerd met IrfanView. Wat ik fout doe weet ik niet, maar de hernoemde bestanden zijn na conversie nog steeds niet in de goede stand.
De foto's zien er in miniatuur bij windows 10 wel goed uit, maar als ik ze open, dan zijn ze gekanteld.
Na conversie zijn ze nu ook in miniatuur gekanteld en bij opening nog steeds.
Zelf open ik alles met het bij microsoft office bijgeleverde fotoprogramma. Daar kun je in batch alles rechtzetten. Vervolgens sluit ik af en zet ze in windows 10 recht. Klus geklaard. Meestal bewerk ik ze ook in het office programma, dus dan duurt het proces wat langer.
Gebruikersavatar
Caroline del Court Konig
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 aug 2019, 17:57

Re: foto's draaien

Bericht door Caroline del Court Konig »

Goeie tip, weer een andere manier.
De truc bij Irfanview is niet dat je hem een andere naam moet geven, maar een gekantelde foto moet je 'bewegen'. Dus ook als hij rechtop in beeld komt, moet je hem kantelen en dan weer terug, of 3x rond of zo. Dan opslaan en dan zou hij het moeten onthouden.
Maar die manier van Foto's klinkt nog veel handiger, ga ik gelijk uitproberen.
Groetjes, Caro
Plaats reactie