Versturen Nieuwsbrief

Vragen over het maken en versturen van de e-mail nieuwsbrief.
Gebruikersavatar
Saskia Breebaart
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2019, 20:58
Contacteer:

Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Saskia Breebaart »

In de Handleiding H7_Nieuwsbrief_V1 staat op pagina 7-9:
Stap 5
Voordat de nieuwsbrief verstuurt kan worden dient er een adreslijst te worden gekozen.
....
Je moet de adreslijst echt aanklikken, zodat hij geselecteerd is, ook als er maar 1 adreslijst is.
Heb je maar 1 adreslijst dan kan je het aanklikken overslaan (de selectie doet het programma voor je) en meteen de verzendknop gebruiken.
Succes
Saskia Breebaart
sevanheck
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2019, 10:35

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door sevanheck »

Hallo, ik ben dit voor het eerst aan het uitproberen en ben nog niet verder gekomen dan het zenden van test mails naar mezelf. Maar: het duurt heel lang voor ik die testmail ontvang. Vanmorgen heb ik mijn eerste officiële mail nog een keer naar mezelf gestuurd voor ik hem naar de adreslijst stuur, maar dat is inmiddels bijna anderhalf uur geleden - en ik durf niet verder te gaan voor ik het gecontroleerd heb. Zo raak je wel uit je ritme... Is dit normaal? Hebben anderen hier ook last van?
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Klaas Wilms »

Mijn laatste nieuwsbrief duurde 20 minuten voor het verzenden begon en nog eens 20 minuten later was het klaar.
Controle kan via statistics en via je info mail account.
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Klaas Wilms »

Met de adressenlijst loop ik tegen een probleem aan.
Bij de overdracht kreeg ik een excel bestand met nu 233 unieke adressen die aangegeven hebben de nieuwsbrief te willen ontvangen.
Met dat excel bestand is eenvoudig een nieuwe adreslijst in de backend van de site te maken en die adreslijst te gebruiken voor het versturen van de nieuwsbrief.
Het eerste probleem zijn de nieuwe aanmeldingen via de website. Die zijn, als je er naar zoekt, nog wel te vinden, al snap ik niet waarom nieuwe aanmeldingen als verborgen genoteerd staan. In DirectMail zijn de aanmelders niet te vinden. In Web-Opslag Nieuwsbrieven wel. Adressen overzetten in excel bestand en klaar.
Het tweede probleem zijn de afmelders via de website. Die zijn voor mij nergens te vinden. Blijkbaar gebeurt dat alleen als je het adressenbestand "Adress" from pages gebruikt, maar die gebruik ik dus niet.
Gebruikersavatar
Saskia Breebaart
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 aug 2019, 20:58
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Saskia Breebaart »

Beste Klaas,
Laat ik met het makkelijkste beginnen, de afmelders. Deze mensen zijn per direct helemaal uit de lijst verdwenen. Dit i.v.m. de privacy.
Nu de aanmelders. Deze komen automatisch terecht in de lijst die je vindt onder Nieuwsbriefopslag - Address. Zodra deze mensen op de link in de aanmeld-bevestigingsmail geklikt hebben (dus hun aanmelding bevestigt hebben) staat hun naam niet meer rood. Dit is ook de lijst waarin je moet staan om je via de afmeldmogelijkheid onderaan de nieuwsbrief of op de website af te melden.
Verstuur je een nieuwsbrief naar een mailadressen in een excel lijst dan voldoen je niet aan de AVG omdat de genoemde afmeldlink dan niet werkt.
Ik wil je adviseren om de mailadressen in de daarvoor bestemde lijst te plaatsen (Handleiding Hoofdstuk 7, p 7-3)
Succes ermee
Succes
Saskia Breebaart
Gebruikersavatar
Caroline del Court Konig
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 aug 2019, 17:57

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Caroline del Court Konig »

Hi Klaas,
Met meer dan 200 adressen snap ik dat je er niet op zit te wachten om deze handmatig in te voeren.
Je mag de lijst ook naar mij sturen, dan laten we ze importeren.
Als de lidnummers er bij staan is dat helemaal fijn, dan kan ook waar nodig de centrale administratie worden bijgewerkt.
Groetjes, Caro
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Klaas Wilms »

Tijd voor een wat ouder probleem.
Na het versturen van de Nieuwsbrief op de reguliere manier (website) heb ik een paar keer gecontroleerd of de nieuwsbrieven aankomen. Dit omdat er klachten kwamen dat de nieuwsbrief niet aankwam, ook niet in de spambox. Dat gebeurde ook niet toen ik naar zo'n adres een enkel testmailtje stuurde (stap 4 bij het versturen). Via mijn eigen mailadres heb ik toen mensen benadert. De respons die ik daarop kreeg maakte me duidelijk dat er vrij veel nieuwsbrieven niet aankomen. Voornamelijk hotmail en gmail. Navragen en nazoeken leverde op dat dit bij verzenders van nieuwsbrieven een veel voorkomende klacht is. De provider (welke?) houdt de mail al tegen. Iemand die voor een heel andere club nieuwsbrieven verstuurde, gaf aan dat als je de lijsten kleiner maakt en er voor zorgt dat er in een lijst maximaal 8 hotmail of 8 gmail adressen (en ook bv live adressen) zijn, het geen probleem is. Via een constructie verstuur ik daarna de nieuwsbrief wel vanaf de site, maar in kleinere groepen. Sindsdien krijgt iedereen die ik vraag wel de nieuwsbrief, ook die hem eerst niet kreeg.
Mijn vraag: Herkent iemand het niet ontvangen bij een gedeelte van de geadresseerden?
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Klaas Wilms »

benaderd
Gebruikersavatar
Karel Tamboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 sep 2019, 13:59
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Karel Tamboer »

Ja Klaas, dat herken ik. Ik ben daar eind 2019 ook mee bezig geweest. Constateerde dat vele nieuwsbrieven niet over kwamen of in de Spam terecht kwamen. Erg veel wijzer ben ik er eerlijk gezegd niet van geworden en heb mij er bij neergelegd dat niet alle brieven over komen.
Maar wanneer jij nu constateert dat het beter werkt wanneer de brieven in kleine batches verstuurd worden, zou dat mischien een oplossing kunnen zijn? Het systeem moet de adreslijst in kleinere stukjes knippen. Ik denk dat dat knippen nu ook al gebeurd, maar de stukjes moeten kleiner. Zouden we in die richting iets kunnen doen Caro? Mootjes van 12? Ik noem maar wat.

B.t.w, Saskia waar is je foto? : :D
Gebruikersavatar
Klaas Wilms
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2019, 19:43
Locatie: Noordoostpolder
Contacteer:

Re: Versturen Nieuwsbrief

Bericht door Klaas Wilms »

Bij mijn simpele testjes bleek dat ook testmailtjes (stap 4) niet aankwamen bij bepaalde personen.
Daar was het dus niet een kwestie van batchgrootte.
Plaats reactie