Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Vragen over de nieuwe foto albums (foto's rubriek).
Plaats reactie
Sonja Kalee
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2019, 11:46
Contacteer:

Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Bericht door Sonja Kalee »

Ik heb soms 'ineens' blauwe blokjes op mappen in mijn foto album als ik een map foto's toevoeg. Ik snap de logica van die (media) mappen niet, soms staat er dan een blauw blokje en werkt het niet goed meer. Die op fotoalbum-map stond heb ik weg gekregen met behulp van een post in dit forum, maar die nu op de 2022-map staat krijg ik op deze wijze niet weg, omdat ik die map niet in beeld krijg. Maar hij laat nu van map 2022 niet alle fotoalbums zien...
2022-09-14 klein.jpg
Hoe komen die blokjes er op en hoe krijg ik ze weg? Zou fijn zijn als ik het zelf kan voorkomen/oplossen want dit gebeurd me regelmatig omdat ik het systeem niet snap. Ik heb een afwijkende (voor mij logische) indeling met jaarmappen en daar de mappen met foto's erin die niet in de handleiding of appendix E staat, die heeft Caroline voor me erop gezet, want dat lukte me ook niet (zie foto). Maar ik leer er niets van als iemand het voor me oplost.
Gebruikersavatar
Ton K
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2019, 16:38
Contacteer:

Re: Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Bericht door Ton K »

Het is belangrijk om te beseffen dat je in de bestandenlijst fotoalbums niet kunt nesten. Wat bedoel ik daarmee?
Dmp02264.png
Dmp02264.png (4.01 KiB) 113 keer bekeken
In deze screendump zie je dat in de folder Foto_Album een folder 2018 en 2019 staat. En je ziet ook dat 2018 een fotoalbum is, maar de map foto_s die daar in staat is ook een foto album. Dat kan niet, dat mag niet, dat werkt niet.
Waarschijnlijk is de map 2018 per ongeluk tot fotoalbum gemaakt.
Ieder fotoalbum moet een aparte map zijn. Waar je die neerzet, maakt niet uit, als je dus maar geen fotoalbum ín een fotoalbum zet.

Als je je albums wilt beheren, klik je in de eerste kolom op Lijst.
Klik in de paginaboom onderaan op het driehoekje voor Opslag om die open te klappen en dan klik je op Fotoalbums.
Dmp02269.png
Dmp02269.png (7.21 KiB) 113 keer bekeken
Je krijgt dan een overzicht te zien van al je fotoalbums.
Hier kun je een album weggooien met het prullenbakje. Als dan weer naar de bestandenlijst gaat zie je dat het blauwe blokje verdwenen is. Je map en je foto's staan nog wel steeds in de bestandenlijst, het is alleen de fotoalbumverwijzing die is weggegooid.

Ja lekker, zul je zeggen, maar hoe vind ik nou zo makkelijk mogelijk die ene folder terug? Dat is een level 3 verhaal, maar ik ga stap voor stap uitleggen hoe je die map zo eenvoudig mogelijk terug vindt.
In ons voorbeeld zie je dat het pad van het fotoalbum is: Foto_Album/2018. Onthoud dat deel.
Gan dan weer terug naar Lijst - Opslag - Fotoalbums.
We gaan nu eerst een eenmalige actie doen zodat we wat meer te zien krijgen.
Scroll helemaal naar beneden en zet een vinkje bij Uitgebreid overzicht.
Dmp02265.png
Dmp02265.png (1.85 KiB) 113 keer bekeken
Klik dan bovenaan op Bestandsverzameling.
Dmp02266.png
Dmp02266.png (3.38 KiB) 113 keer bekeken
Dan scroll je weer helemaal naar beneden en dan zet je in het lijstje onderaan, een vinkje bij Map (het is een langere ljst, dus je ziet niet meteen Map staan, je moet even door de lijst scrollen). En klik vervolgens op de knop Velden instellen.
Dmp02267.png
Dmp02267.png (6.13 KiB) 113 keer bekeken
In de lijst zie je nu achter ieder album het pad verschijnen (met daarvoor de extra toevoeging /Afdelingen/afdeling_xyz/).
Om het je makkelijk te maken klik je in de tabel bovenaan op Map om de hele lijst alfabetisch op mapnaam te sorteren.
Dmp02268.png
Dmp02268.png (1.35 KiB) 113 keer bekeken
Als je je foute album (in ons geval Foto_Album/2018) gevonden hebt, gooi je 'm weg met het prullenbakje.

Door deze instelling zie je vanaf nu altijd het pad er achter staan en hoef je dat een volgende keer niet weer allemaal in te stellen mocht het nog eens gebeuren.

Als je dit zo uitvoert kun je waarschijnlijk weer verder met je albums.
Sonja Kalee
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2019, 11:46
Contacteer:

Re: Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Bericht door Sonja Kalee »

Ahh, eigenlijk net zoals in het in die andere post maar dan dieper doorzoeken...
Ik ga het meteen proberen!
Dank je wel Ton!
Sonja Kalee
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2019, 11:46
Contacteer:

Re: Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Bericht door Sonja Kalee »

Ja gelukt! Mooi, het nieuwste album zit er ook nog in maar nog niet zichtbaar, dat komt wel als de cache leeg is. Vermoed nu ook waar de fout zit denk ik, ik heb het laatste opentuin-fotoalbum verkeerd aan de map gekoppeld, in die albumlijst stond die open tuin ook 2x, ipv 1x. Dus dat zal het ws. geweest zijn. Hehe, daar zat ik al een week mee te klooien...
Bedankt, kan ik weer verder met de laatste open tuin :)
Gebruikersavatar
Ton K
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2019, 16:38
Contacteer:

Re: Problemen met blauwe blokjes op genestelde bestandsmappen

Bericht door Ton K »

Ik vermoed dat je dat laatste album nog niet zichtbaar is omdat eea toen niet goed stond. Volgens mij kun je die het beste helemaal uit de Albumlijst verwijderen en in de Bestandenlijst dat album opnieuw aanmaken (en dan nog even onder 2022 een vinkje bij dat album zetten uiteraard).
Dan hoef je ook niet op een cache te wachten: Ingelogd blijven aan de achterkant en aan de voorkant de 2022 pagina opnieuw laden met <Ctrl> F5.
Plaats reactie