Weergave foto's > volgorde klopt niet

Vragen over de nieuwe foto albums (foto's rubriek).
Plaats reactie
G&BwebmasterGouda
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2019, 23:41

Weergave foto's > volgorde klopt niet

Bericht door G&BwebmasterGouda »

Ik loop hier al even tegenaan. Heb eerder een adves van Caroline gekregen om nummering van foto's te starten met een 0 en albumweergave van oud naar nieuw.
Ik heb van alles geprobeerd:
* een serie van 01 - 010 - 011 enz
* een serie van 01 - 10 - 11 enz
* de cache van de fotoalbums geleegd
* uiteindelijk krijg ik bij een album met max 14 foto's de juiste volgorde. Zit er een max op het aantal foto's in een album? Kan natuurlijk een geitenpaadje nemen en meer albums van 1 excursie maken.
* ik weet dat er in mijn Albums to display ook een fout zit, denk niet dat dit de oorzaak is. Hiervoor kom ik later nog terug in het forum.
Weet iemand de oplossing? Dank vast!
Gebruikersavatar
Ton K
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2019, 16:38
Contacteer:

Re: Weergave foto's > volgorde klopt niet

Bericht door Ton K »

Het instellen van de volgorde waarin de foto's getoond worden gaat met 2 instellingen.
Je moet daarvoor in het tabblad Album weergave zijn.
Dmp_2715_2023-07-27.png
Dmp_2715_2023-07-27.png (7.88 KiB) 54 keer bekeken
Eerst stel je in waarop je de foto's wilt sorteren:
  • Filename - Dat is dus de bestandsnaam
  • Aanmaakdatum - Dat is de datum waarop het bestand is aangemaakt (dat zal meestal de datum waarop foto gemaakt is zijn).
  • Title (metadata) - Dat is als je extra informatie hebt toegevoegd (of door je camera of fototoestel is toegevoegd). Je kunt de titel van je foto aanpassen als je naar de bestandenlijst gaat en dan op het potloodje achter de foto klikt. Je ziet dan een aantal velden waaronder ook een titel veld. Daar kun je een naam of een nummer invullen en dan sorteert ie daar op. Meestal zal hier niets in staan, dus daarmee wordt de volgorde een toevalstreffer.
  • - Overnemen uit TypoScipt - In dit geval neemt ie de volgorde zoals die standaard is en dat is Title (metadata).
Daarna stel je de volgorde in waarop je wilt sorteren:
Dmp_2716_2023-07-27.png
Dmp_2716_2023-07-27.png (10.22 KiB) 54 keer bekeken
  • Oplopend - Dat is van 0-10 en A-Z (bij filename en Title) of van het verleden naar het heden (bij Aanmaakdatum).
  • Aflopend - Je raadt het niet, maar dat is van 10-0 en Z-A en vanaf heden naar het verleden.
  • - Overnemen uit Typoscript - Dat is de standaardinstelling en die is Oplopend.
G&BwebmasterGouda
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2019, 23:41

Re: Weergave foto's > volgorde klopt niet

Bericht door G&BwebmasterGouda »

Dankjewel Ton, het is gelukt met je informatie. Ik heb wat zitten uitproberen met filename/aanmaakdatum/title, en uiteindelijk weer op filename teruggekomen.
Plaats reactie