Nieuwe webmaster hier. Onze afdeling verstuurt Nieuwsbrieven via de webmail, vorige webmaster heeft duidelijk uitgelegd hoe.
Nu kom ik erachter dat ik geen idee heb waar de aanmeldingen voor de nieuwsbrief via de knop op de website terecht komen. En ik weet 99% zeker dat de vorige webmaster dit ook niet wist.
Na wat zoekwerk in Typo3 vond ik een zgn. CSV-lijst waar de laatste aanmelding in stond. Maar ook nog een 91 (!) andere adressen! Ik kan niet achterhalen hoe oud de aanmeldingen zijn, maar ik herken wel mailadressen van mensen die inmiddels geen lid meer zijn of zelfs overleden. Er staan ook mailadressen in van landelijke bestuursleden, zowel oud (Flip) als nieuw (Femke).
Het rare is dat er ook minstens één adres in staat van iemand die niet op de verzendlijst staat die we gebruiken in de webmail, maar die wèl de Nieuwsbrief ontvangt.
Concreet: hoe weet ik wie zich aanmeldt via de knop op de website, en hoe weet ik of ze wel/geen Nieuwsbrief ontvangen?
Groet, Chris
Nieuwsbrief via webmail
Re: Nieuwsbrief via webmail
Als je geen gebruik maakt van de TYPO3 functionaliteit om een nieuwsbrief te versturen, moet je inderdaad zelf de discipline hebben om regelmatig de lijst te downloaden en te synchroniseren met je actuele bestand. Dat betekent ook dat wanneer mensen zich afgemeld hebben - en dus niet meer in de TYPO3-lijst staan - je die ook uit je eigen bestand moet halen. Dat gaat dan niet automatisch.
Als je de nieuwsbrieven via TYPO3 verstuurt, krijg je ook foutmeldingen van adressen die niet meer betaan oid. Die kun je dan zelf uit de lijst verwijderen. Dat doet TYPO3 niet voor je.
Om te zien wie wel of geen nieuwsbrief krijgt, zul je de lijsten naast elkaar moeten leggen.
Wat je kunt doen is deze 90 mensen eenmalig een mail sturen of ze nog op de lijst willen blijven staan. Als je geen reactie krijgt zal dat wel niet.
En als je geen gebruik van de TYPO3 nieuwsbrief wilt maken, kun je het aanmeldformulier uitzetten en/of een apart formulier maken zodat de aanmelding bij jou binnen komen, en je ze aan je eigen mailing lijst toe kan voegen.
Overigens hoef je geen lid te zijn om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Dat is vooral prettig omdat je zo ook potentiele leden bereikt.
Als je de nieuwsbrieven via TYPO3 verstuurt, krijg je ook foutmeldingen van adressen die niet meer betaan oid. Die kun je dan zelf uit de lijst verwijderen. Dat doet TYPO3 niet voor je.
Om te zien wie wel of geen nieuwsbrief krijgt, zul je de lijsten naast elkaar moeten leggen.
Wat je kunt doen is deze 90 mensen eenmalig een mail sturen of ze nog op de lijst willen blijven staan. Als je geen reactie krijgt zal dat wel niet.
En als je geen gebruik van de TYPO3 nieuwsbrief wilt maken, kun je het aanmeldformulier uitzetten en/of een apart formulier maken zodat de aanmelding bij jou binnen komen, en je ze aan je eigen mailing lijst toe kan voegen.
Overigens hoef je geen lid te zijn om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Dat is vooral prettig omdat je zo ook potentiele leden bereikt.
Dank je voor je uitleg Ton!
Die discipline is het probleem niet, het was alleen niet bekend dat de aanmeldingen op die manier binnen kwamen. Dit is eenmalig wat extra handwerk en daarna is het een kwestie van bijhouden.
Weet je of de nieuwste aanmeldingen onderaan de lijst komen (de laatste aanmelding die ik weet staat wel helemaal onderaan)?
Ik ga uitzoeken of ik een apart formulier kan maken zodat de aanmeldingen op ons info-adres binnen gaan komen.
Steep learning curve als nieuwe webmaster!
Die discipline is het probleem niet, het was alleen niet bekend dat de aanmeldingen op die manier binnen kwamen. Dit is eenmalig wat extra handwerk en daarna is het een kwestie van bijhouden.
Weet je of de nieuwste aanmeldingen onderaan de lijst komen (de laatste aanmelding die ik weet staat wel helemaal onderaan)?
Ik ga uitzoeken of ik een apart formulier kan maken zodat de aanmeldingen op ons info-adres binnen gaan komen.
Steep learning curve als nieuwe webmaster!
Je hoeft niet iedere keer een csv te downloaden. Waarschijnlijk zal het hooguit om een enkele aanmelding per keer gaan. Het online overzicht is waarschijnlijk makkelijker.
maar als je er niet uitkomt, ga ik je op weg helpen, want als je het weet is het met een paar klikken gedaan.
- Klik in de linkerkolom op Lijst (het (donker)oranje vierkantje voor als ie ingeklapt staat).
- Kilk dan in de paginaboom op het driehoekje voor Opslag om die te openen en klik dan op Nieuwsbrief opslag xxx.
- In het rechtervenster scrol je naar beneden tot de tabel Adres. Daar staan alle ontvangers in de lijst. Waarschijnlijk staan ze al op datum gesorteerd. Als dat niet zo is, klik je op crdate (creation date - aanmaakdatum), dan sorteert ie de tabel van oud naar nieuw op die kolom, of als je nog een keer er op klikt, van nieuw naar oud.
In de kolommen erachter staat ook het e-mail adres. Die gegevens kun je copieren, zonder een hele lijst te hoeven downloaden.
- Zet onder tabel een vinkje bij Uitgebreid overzicht.
De pagina wordt dan herladen. - Klik dan op de titel van de Tabel (Adres (xx)>).
De pagina wordt herladen en onder de Adres-tabel staat nu een nieuw tabelletje, dus even weer naar beneden scrollen. - Zet in die tabel een vinkje voor: crdate [crdate] en E-mail [email].
- Klik dan op de knop Velden instellen.
De pagina herlaad weer en voila daar zijn nu ook de extra velden zichtbaar.
Dat ga ik proberen! Het klinkt ook als minder werk dan de mailadressen uit de CSV-lijst filteren 
Als ik er niet uitkom, klop ik nog een keer aan.
Als ik er niet uitkom, klop ik nog een keer aan.